Τουριστική μονοκαλλιέργεια
Η μονοκαλλιέργεια είναι κατάρα για έναν τόπο. Γεννάει τέρατα. Ότι είδους κι αν είναι αυτή. Πόσο μάλλον όταν είναι τουριστική. Καταστρέφει ολοσχερώς τις κοινωνίες και διαφθείρει με ταχύτητα τους πολίτες της. Κάτι σαν το χρηματιστήριο και τον τζόγο, μακριά από την προσπάθεια και τον ανθρώπινο μόχθο. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορούμε να μιλάμε καν για ελπίδα ή κοινωνικό δίκαιο, ούτε φυσικά για υγιή κοινωνία. Εδώ παραιτείται κανείς από κάθε προσπάθεια εκ των πραγμάτων και την δυσωδία τους.
·
Από μόνος του ο τουρισμός σε μια χώρα είναι συμφορά. Παντελής καταστροφή της υποδομής και των αξιών της. Της ίδιας της ιστορίας της.
Ο τουρισμός είναι θετικός και ευεργετικός για τους κατοίκους, την χώρα και τους ίδιους τους τουρίστες, μόνο όταν συνεισφέρει. Μόνο όταν συμπληρώνει το εισόδημα, που δεν εξαρτάται αποκλειστικά από αυτόν.
·
Τα Μάλια και η Χερσόνησος είναι ισότιμη συμφορά με τις φωτιές του Αυγούστου που κάψαν την Αττική. Όπως και κάποια άλλα μέρη στην χώρα, ανάλογου φυράματος και παιδείας. Χωριά ολόκληρα καθ΄ όλα αδίστακτα για το άνομο και υπερβολικό κέρδος. Κάποιοι δε πιο μελετημένοι από εμένα ντόπιοι, μιλάν για χειρότερη κατάσταση και από πυρκαγιά γελώντας με τους συμπατριώτες τους που τους ξέρουν καλά όταν δεν αγριεύουν στο άκουσμά τους, λέγοντας σε μας του κατηχητικού, πως δεν έχουμε δει τίποτα στην τηλεόραση. Για πιο ζοφερή πραγματικότητα που δεν σταματάει ποτέ, αφού διαρκεί όλο πια τον χρόνο, με αμείωτη βαρβαρότητα στις μεταξύ τους ανταγωνιστικότατες, εχθρικές και πολεμικές σχέσεις τον χειμώνα. Εκεί κάτω οι άνθρωποι έχουν κάψει το μέλλον τους. Αυτοί εκεί οι συμπατριώτες μας, είναι κανονικοί εμπρηστές. Αλλά είναι μεγάλης, απέραντης εμβέλειας. Καίνε τις συνειδήσεις των παιδιών τους πριν από όλα, μαθαίνοντάς τα πως βγαίνει το βρώμικο ψωμί. Καίνε το μέλλον όλων μας και όχι μόνο το δικό τους.
·
Εκεί δεν υπάρχουν ούτε αριστεροί ούτε δεξιοί, ούτε άλλες ενδιάμεσες ή ακραίες κοινωνικές και πολιτικές αποχρώσεις. Δεν αντιδράει ποτέ κανείς. Γιατί ο γηγενής υπόκοσμος παραμονεύει να τον χαντακώσει. Κοινωνίες σιωπηλού τρόμου. Δεν παίρνει κανείς είδηση. Κοινωνίες αγγελικής εικόνας. Μόνο η νύχτα ξερνάει τα μυστικά και τα τέρατα του τουριστικού παραδείσου. Εκεί υπάρχουν μόνο αδίστακτοι κονοματζήδες, που θέλουν να δουλέψουν 3-4 μήνες και να βγάλουν έσοδα ενός χρόνου. Είναι όλοι συνεργάτες, διαπλεκόμενοι, συνένοχοι, καλοί γνώστες κάθε παρανομίας, την οποία διαχειρίζονται και υπερασπίζονται με τα δόντια. Τα επιχειρήματα και οι τεκμηριώσεις πάνε κι έρχονται. Αλληλοεξαγοράζουν μεταξύ τους την σιωπή. Αστυνομία, κράτος, αγορανομία, Δήμαρχοι, εφημερίδες, παράγοντες, δεν μιλάει κανείς. Συμμετέχει δε όλη η οικογένεια μέχρι ετοιμόρροποι παππούδες και γιαγιάδες που βλέπουν ακούνε και ξέρουν τα πάντα, και που χαίρονται για την πρόοδο των παιδιών τους και των εγγονιών τους, γιατί αυτή είναι η πρόοδος για την οποία μας μιλούν για πάνω από 100 χρόνια και καμία άλλη, έτοιμοι όλοι να υπερασπιστούν κάθε λαμογιά των δικών τους.
Τα Μάλια, η Χερσόνησος, ο Λαγανάς το καλοκαίρι, είναι η πραγματική Ελλάδα.
·
Εκεί το κράτος, που έτσι κι αλλιώς είναι διαλυμένο πλήρως, είναι ανίσχυρο μπροστά στην εγκληματική αλληλεγγύη των κατοίκων. Εκεί δεν υπάρχει λαός ή πολίτες και τέτοιες λέξεις και εκφράσεις, εκεί υπάρχει μια μόνο συντεχνία αδίκου, αρπαγής, αποκλεισμού κάθε διαφωνίας Εκεί οι κάτοικοι έχουν υποκοσμική λογική μέσα από μια μακρά πορεία 30 χρόνων που εκπαιδεύτηκαν σε αυτήν. Ρωτήστε τους Κρητικούς τα ξέρουν καλλίτερα. Εκεί καίει ο ένας το μαγαζί του άλλου από τον ξέχειλο ανταγωνισμό και τον πακτωλό που εισρέει από τα τουριστικά απόβλητα του Αγγλικού καπιταλισμού που εξάγονται στα μέρη εκείνα της Ελλάδας που οι κάτοικοι δεν έχουν πλέον ίχνος αντίστασης, τσίπας ή απομεινάρια όποιας μορφής αξιοπρέπειας. Εκεί έχουν ανταλλαχθεί όλα από την απληστία του κέρδους.
·
Η τουριστική μονοκαλλιέργεια, απέκοψε με θεαματικά ποσοστά μείωσης τους ανθρώπους από την γη τους, την παράδοσή τους, τις καλλιέργειες τους, την ανεξαρτησία τους και την ελευθερία τους, και κυρίως την πίστη τους και την αγάπη τους σε αυτό που έκαναν, νιώθοντας ότι είναι κάτι πολύ σπουδαίο αυτό που προσφέρουν όπως πράγματι είναι. Ήταν η αρχή ενός θλιβερού τέλους για την επαρχία και όλο τον τόπο που βρεχόταν από θάλασσα.
·
Τουριστική ανάπτυξη που ακούτε δεν υπάρχει. Αυτό που αληθώς υπάρχει είναι μια υπανάπτυξη του ανθρώπου εξ αιτίας του τουρισμού και μια υποβάθμιση της ζωής και του περιβάλλοντος. Αυτό που ζούμε τα καλοκαίρια είναι μια αποκρουστική ανάπτυξη της ακρίβειας, του πλιάτσικου στα ήδη ισχνά πορτοφόλια των εργαζομένων, της δήθεν γνησιότητας του χωριού και του νησιού, και όλα αυτά που συναντάμε στις διακοπές και μας εξοργίζουν.
·
Δεν είναι εδώ θέμα επιδερμικής ηθικής αλλά ενός συλλογικού στοιχήματος με τον εαυτό μας αν θα επιτρέψουμε ή όχι εμείς οι υπόλοιποι μια επέκταση αυτής της εξαχρείωσης και στα υπόλοιπα νησιά μας.
Τα χορτάρια ξαναφυτρώνουν έστω αργά κάποτε, σε 100χρόνια. Οι συνειδήσεις όμως δεν ζούνε τόσο πολύ. Η χαμένη αξιοπρέπεια δεν ξαναγυρίζει ποτέ.
·
Από μόνος του ο τουρισμός σε μια χώρα είναι συμφορά. Παντελής καταστροφή της υποδομής και των αξιών της. Της ίδιας της ιστορίας της.
Ο τουρισμός είναι θετικός και ευεργετικός για τους κατοίκους, την χώρα και τους ίδιους τους τουρίστες, μόνο όταν συνεισφέρει. Μόνο όταν συμπληρώνει το εισόδημα, που δεν εξαρτάται αποκλειστικά από αυτόν.
·
Τα Μάλια και η Χερσόνησος είναι ισότιμη συμφορά με τις φωτιές του Αυγούστου που κάψαν την Αττική. Όπως και κάποια άλλα μέρη στην χώρα, ανάλογου φυράματος και παιδείας. Χωριά ολόκληρα καθ΄ όλα αδίστακτα για το άνομο και υπερβολικό κέρδος. Κάποιοι δε πιο μελετημένοι από εμένα ντόπιοι, μιλάν για χειρότερη κατάσταση και από πυρκαγιά γελώντας με τους συμπατριώτες τους που τους ξέρουν καλά όταν δεν αγριεύουν στο άκουσμά τους, λέγοντας σε μας του κατηχητικού, πως δεν έχουμε δει τίποτα στην τηλεόραση. Για πιο ζοφερή πραγματικότητα που δεν σταματάει ποτέ, αφού διαρκεί όλο πια τον χρόνο, με αμείωτη βαρβαρότητα στις μεταξύ τους ανταγωνιστικότατες, εχθρικές και πολεμικές σχέσεις τον χειμώνα. Εκεί κάτω οι άνθρωποι έχουν κάψει το μέλλον τους. Αυτοί εκεί οι συμπατριώτες μας, είναι κανονικοί εμπρηστές. Αλλά είναι μεγάλης, απέραντης εμβέλειας. Καίνε τις συνειδήσεις των παιδιών τους πριν από όλα, μαθαίνοντάς τα πως βγαίνει το βρώμικο ψωμί. Καίνε το μέλλον όλων μας και όχι μόνο το δικό τους.
·
Εκεί δεν υπάρχουν ούτε αριστεροί ούτε δεξιοί, ούτε άλλες ενδιάμεσες ή ακραίες κοινωνικές και πολιτικές αποχρώσεις. Δεν αντιδράει ποτέ κανείς. Γιατί ο γηγενής υπόκοσμος παραμονεύει να τον χαντακώσει. Κοινωνίες σιωπηλού τρόμου. Δεν παίρνει κανείς είδηση. Κοινωνίες αγγελικής εικόνας. Μόνο η νύχτα ξερνάει τα μυστικά και τα τέρατα του τουριστικού παραδείσου. Εκεί υπάρχουν μόνο αδίστακτοι κονοματζήδες, που θέλουν να δουλέψουν 3-4 μήνες και να βγάλουν έσοδα ενός χρόνου. Είναι όλοι συνεργάτες, διαπλεκόμενοι, συνένοχοι, καλοί γνώστες κάθε παρανομίας, την οποία διαχειρίζονται και υπερασπίζονται με τα δόντια. Τα επιχειρήματα και οι τεκμηριώσεις πάνε κι έρχονται. Αλληλοεξαγοράζουν μεταξύ τους την σιωπή. Αστυνομία, κράτος, αγορανομία, Δήμαρχοι, εφημερίδες, παράγοντες, δεν μιλάει κανείς. Συμμετέχει δε όλη η οικογένεια μέχρι ετοιμόρροποι παππούδες και γιαγιάδες που βλέπουν ακούνε και ξέρουν τα πάντα, και που χαίρονται για την πρόοδο των παιδιών τους και των εγγονιών τους, γιατί αυτή είναι η πρόοδος για την οποία μας μιλούν για πάνω από 100 χρόνια και καμία άλλη, έτοιμοι όλοι να υπερασπιστούν κάθε λαμογιά των δικών τους.
Τα Μάλια, η Χερσόνησος, ο Λαγανάς το καλοκαίρι, είναι η πραγματική Ελλάδα.
·
Εκεί το κράτος, που έτσι κι αλλιώς είναι διαλυμένο πλήρως, είναι ανίσχυρο μπροστά στην εγκληματική αλληλεγγύη των κατοίκων. Εκεί δεν υπάρχει λαός ή πολίτες και τέτοιες λέξεις και εκφράσεις, εκεί υπάρχει μια μόνο συντεχνία αδίκου, αρπαγής, αποκλεισμού κάθε διαφωνίας Εκεί οι κάτοικοι έχουν υποκοσμική λογική μέσα από μια μακρά πορεία 30 χρόνων που εκπαιδεύτηκαν σε αυτήν. Ρωτήστε τους Κρητικούς τα ξέρουν καλλίτερα. Εκεί καίει ο ένας το μαγαζί του άλλου από τον ξέχειλο ανταγωνισμό και τον πακτωλό που εισρέει από τα τουριστικά απόβλητα του Αγγλικού καπιταλισμού που εξάγονται στα μέρη εκείνα της Ελλάδας που οι κάτοικοι δεν έχουν πλέον ίχνος αντίστασης, τσίπας ή απομεινάρια όποιας μορφής αξιοπρέπειας. Εκεί έχουν ανταλλαχθεί όλα από την απληστία του κέρδους.
·
Η τουριστική μονοκαλλιέργεια, απέκοψε με θεαματικά ποσοστά μείωσης τους ανθρώπους από την γη τους, την παράδοσή τους, τις καλλιέργειες τους, την ανεξαρτησία τους και την ελευθερία τους, και κυρίως την πίστη τους και την αγάπη τους σε αυτό που έκαναν, νιώθοντας ότι είναι κάτι πολύ σπουδαίο αυτό που προσφέρουν όπως πράγματι είναι. Ήταν η αρχή ενός θλιβερού τέλους για την επαρχία και όλο τον τόπο που βρεχόταν από θάλασσα.
·
Τουριστική ανάπτυξη που ακούτε δεν υπάρχει. Αυτό που αληθώς υπάρχει είναι μια υπανάπτυξη του ανθρώπου εξ αιτίας του τουρισμού και μια υποβάθμιση της ζωής και του περιβάλλοντος. Αυτό που ζούμε τα καλοκαίρια είναι μια αποκρουστική ανάπτυξη της ακρίβειας, του πλιάτσικου στα ήδη ισχνά πορτοφόλια των εργαζομένων, της δήθεν γνησιότητας του χωριού και του νησιού, και όλα αυτά που συναντάμε στις διακοπές και μας εξοργίζουν.
·
Δεν είναι εδώ θέμα επιδερμικής ηθικής αλλά ενός συλλογικού στοιχήματος με τον εαυτό μας αν θα επιτρέψουμε ή όχι εμείς οι υπόλοιποι μια επέκταση αυτής της εξαχρείωσης και στα υπόλοιπα νησιά μας.
Τα χορτάρια ξαναφυτρώνουν έστω αργά κάποτε, σε 100χρόνια. Οι συνειδήσεις όμως δεν ζούνε τόσο πολύ. Η χαμένη αξιοπρέπεια δεν ξαναγυρίζει ποτέ.
Τουρισμός - Κρήτη, η χαμογελαστή πόρνη.
"...Τα κέρδη του τουρισμού βάζουν σε πειρασμό κάποιους και "βλέπουν" αδικίες. Τα "μαύρα" χρήματα γύρω από τα παρακυκλώματα του τουρισμού βάζουν σε πειρασμό κάποιους. Τα εύκολα "χασισοχρήματα", τα οποία προκύπτουν από τους "καμένους" τουρίστες, που έρχονται στην Κρήτη να κάνουν ό,τι δεν επιτρέπεται να κάνουν στις πατρίδες τους. Γι' αυτά τα χρήματα μιλάμε. Όταν δεν υπήρχαν αυτά τα κέρδη, δεν υπήρχαν ιδιαίτερες "ανησυχίες". Δεν βλέπουμε λοιπόν κάτι διαφορετικό, που να δικαιολογεί τη σημερινή εκτίμηση περί της κρητικής "αυτάρκειας". Δεν βλέπουμε νέους "κάμπους" στη Μεγαλόνησο. Δεν βλέπουμε νέα βιομηχανικά "πάρκα", τα οποία να ξεχειλίζουν από παραγωγικότητα. Το μόνο που βλέπουμε είναι νέα ξενοδοχεία, νέα μπαρ και νέες "υπηρεσίες", που αποφέρουν πλούτο.Γι' αυτόν τον λόγο είπαμε ότι έχει μεγάλη σημασία η προέλευση του πλούτου. Είναι διαφορετικό πράγμα ο πλούτος του πραγματικού κεφαλαίου, που καθιστά έναν λαό ισχυρό και διαφορετικό πράγμα ο τουρισμός. Ο τουρισμός είναι μια παντελώς ιδιόρρυθμη κατάσταση. Ως δραστηριότητα μοιάζει με το "κυνήγι". Δεν είναι σίγουρο το αποτέλεσμά του και μάλιστα σε καιρούς χαλεπούς, όπως αυτοί που διανύουμε. Το χειρότερο όμως με τον τουρισμό είναι οι κοινωνικές του συνέπειες. Κανένα μέρος στον κόσμο δεν άκμασε εξαιτίας του τουρισμού. Αντίθετα πολλά καταστράφηκαν εξαιτίας του τουρισμού. Διέλυσαν οι κοινωνίες τους και εκφυλίστηκαν. Εκπορνεύτηκαν τα παιδιά τους και βυθίστηκαν στα ναρκωτικά. Τα παραδείγματα της "υπερανεπτυγμένης" τουριστικά Άπω Ανατολής άπειρα. Ζηλεύει κάποιος λαός εκείνα τα κράτη; Ζηλεύει κανείς την Ταϊλάνδη ή το Μπαλί για τις τουριστικές τους "επιτυχίες"; Γιατί οι λαοί τους αντιδρούν στον τουρισμό με την τρομοκρατία; Γιατί οι λαοί, που θεωρητικά επωφελούνται από αυτόν, θέλουν να τον "διώξουν" μέσω της τυφλής τρομοκρατίας. Αντιδρούν, γιατί γνωρίζουν τις συνέπειές του. Γιατί πληρώνουν οι ίδιοι τις συνέπειές του. Γιατί, εκτός από τις πολυεθνικές των ξενοδοχείων και τους ντόπιους νταβατζήδες και εμπόρους ναρκωτικών, κανένας άλλος δεν έχει κέρδος από τον τουρισμό. Όλοι οι υπόλοιποι μοιράζονται μόνον τη ζημιά. Ο τουρισμός "διαβρώνει" τις ανθρώπινες κοινωνίες. Με τον τρόπο με τον οποίο έχει αναπτυχθεί ο σύγχρονος τουρισμός, εξελίσσεται σε μια πραγματική κατάρα.
Χάνεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια εξαιτίας του.
Γιατί, όταν δεν θα φτάνουν τα δωμάτια και η θέα για να διατηρηθεί ο τουρισμός, κάποιοι θ' αρχίσουν να πουλάνε πιο "ειδικές" υπηρεσίες. Θα αρχίσουν να εκπορνεύουν την κοινωνία για την προσέλκυση τουρισμού. Θα αρχίσουν να "πουλάνε" ασυδοσία, για να προσελκύουν ανθρώπους, υποσχόμενοι ότι θα τους επιτρέψουν να κάνουν ατιμώρητα ό,τι δεν μπορούν να κάνουν στις πατρίδες τους. Η παιδεραστία ή τα ναρκωτικά δεν είναι μεμονωμένα φαινόμενα, τα οποία αφορούν την "αλλόθρησκη" Άπω Ανατολή. Είναι η βέβαιη κατάληξη της τουριστικής "βιομηχανίας", όταν θα έρθει αντιμέτωπη με την "ύφεση".
Αυτά ακριβώς είναι τα προβλήματα με τον τουρισμό. Οι λαοί εκφυλίζονται, όταν στηρίζονται στον τουρισμό. Χάνουν τα χαρακτηριστικά που τους κάνουν ισχυρούς. Σταδιακά μετατρέπονται σε τεμπέλικους, παρασιτικούς και αφιλόξενους λαούς. Γίνονται σαν τις πόρνες, οι οποίες χαμογελούν σε όποιον μπορεί να τις πληρώσει. Τολμάει σήμερα η κρητική κοινωνία να κάνει μια αυτοκριτική; Σίγουρα οι σημερινοί Κρητικοί είναι πλουσιότεροι από τους πατέρες τους. Είναι όμως καλύτεροι άνθρωποι από εκείνους; Είναι πιο ευτυχισμένοι από εκείνους; Τι αντιπροσώπευε παλιά ο Κρητικός στη συνείδηση των υπολοίπων Ελλήνων και τι αντιπροσωπεύει σήμερα; Ποια ήταν τα πρότυπα των Κρητικών παλαιότερα και ποια είναι σήμερα Απόσπασμα από το πλήρες άρθρο, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: http://eamb-ydrohoos.blogspot.com/2010/03/blog-post_6000.html
Αυτά ακριβώς είναι τα προβλήματα με τον τουρισμό. Οι λαοί εκφυλίζονται, όταν στηρίζονται στον τουρισμό. Χάνουν τα χαρακτηριστικά που τους κάνουν ισχυρούς. Σταδιακά μετατρέπονται σε τεμπέλικους, παρασιτικούς και αφιλόξενους λαούς. Γίνονται σαν τις πόρνες, οι οποίες χαμογελούν σε όποιον μπορεί να τις πληρώσει. Τολμάει σήμερα η κρητική κοινωνία να κάνει μια αυτοκριτική; Σίγουρα οι σημερινοί Κρητικοί είναι πλουσιότεροι από τους πατέρες τους. Είναι όμως καλύτεροι άνθρωποι από εκείνους; Είναι πιο ευτυχισμένοι από εκείνους; Τι αντιπροσώπευε παλιά ο Κρητικός στη συνείδηση των υπολοίπων Ελλήνων και τι αντιπροσωπεύει σήμερα; Ποια ήταν τα πρότυπα των Κρητικών παλαιότερα και ποια είναι σήμερα Απόσπασμα από το πλήρες άρθρο, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: http://eamb-ydrohoos.blogspot.com/2010/03/blog-post_6000.html