Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες για τον ΒΟΑΚ τρεις μέρες μετά τις εκλογές.
Οι εκλογές τελείωσαν, οι Κρητικοί ψήφισαν για ακόμα μια φορά το ΠΑΣΟΚ περιμένοντας μεγάλα έργα και τις σύγχρονες υποδομές που τους υποσχέθηκαν. Μεταξύ άλλων περιμένουν και ασφαλέστερες μετακινήσεις στον κεντρικό οδικό άξονα του νησιού, τον περίφημο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), ο οποίος ως σύγχρονος Μινώταυρος «καταβροχθίζει» δεκάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στις κακοτεχνίες του. Δεν πρόλαβε καν να τελειώσει η καταμέτρηση των ψηφοδελτίων, όταν ανακοινώθηκε πως η τοπική Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων θα αναγκαστεί να λειτουργήσει χωρίς τις υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου για τουλάχιστον ένα μήνα. Ο λόγος είναι πως δεν έχει προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός και η μέχρι σήμερα συνεργαζόμενη ιδιωτική εταιρία συμβούλων SALFO αποχωρεί από το έργο καθώς λήγει η σύμβασή της. Το ελληνικό δημόσιο δεν έχει τα χρήματα να συνεχίσει να πληρώνει τους ιδιώτες για την παρακολούθηση ή υλοποίηση μελετών και συνεπώς εκείνοι τα μαζεύουν και φεύγουν απολύοντας τους 9 υπαλλήλους τους στο Ηράκλειο της Κρήτης....Πρακτικά η αποχώρηση αυτή σημαίνει πως η υπηρεσία του ΒΟΑΚ μένει «τυφλή». Στους μηχανικούς της ιδιωτικής εταιρίας ανατίθεντο μέχρι σήμερα οι μελέτες και η παρακολούθηση των εργολαβιών για τα νέα έργα στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Πρακτικά, για όσο διάστημα η υπηρεσία του ΒΟΑΚ μείνει χωρίς τεχνικό σύμβουλο σημαίνει πως θα μείνει και χωρίς υλοποιήσιμο αντικείμενο.
Ποτέ χωρίς ιδιώτες…
Η συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες τεχνικών συμβούλων προβλέπεται πλέον από τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα υποδομών. Οι φωνές στο νησί που λένε ότι θα μπορούσε ο ΒΟΑΚ να έχει στελέχη και υποδομές για να υλοποιεί μόνος του τα έργα όλο και πολλαπλασιάζονται. Ακόμα και από τα πλέον επίσημα χείλη στην Περιφέρεια Κρήτης γίνεται προσπάθεια να υποβαθμιστεί κατόπιν εορτής ο ρόλος των ιδιωτών και ήδη ακούστηκαν σχόλια για «μελετητές που πληρώνονταν αδρά χωρίς να παράγουν έργο». Σε αυτό το κλίμα, ο ιδιώτης έρχεται να κάνει μεγαλόψυχη «χάρη» στο Δημόσιο. Ο διευθυντής του ΒΟΑΚ στην Κρήτη ζήτησε από την ιδιωτική εταιρία στην Αθήνα να συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες μέχρι το τέλος του χρόνου, έστω και χωρίς αμοιβή, και προς μεγάλη έκπληξη όλων ο ιδιώτης το δέχεται. Οι υπάλληλοί του στην Κρήτη απολύονται και τους ζητείται να παραδώσουν μέχρι τη Δευτέρα τα αρχεία και τα υλικά που έχουν στη διάθεσή τους, αλλά με κάποιο «μαγικό» τρόπο οι υπηρεσίες συμβούλων θα συνεχίσουν να παρέχονται. Και οι φωνές εκείνων που λένε ότι τα μεγάλα έργα δεν μπορούν να βασίζονται σε «χάρες» ιδιωτών που κάποτε θα ζητήσουν αντάλλαγμα όλο και πληθαίνουν.
«Ποτέ δεν στήριξαν τον ΒΟΑΚ»
Η Ειρήνη Βρέντζου, πρόεδρος των Μηχανικών του Δημοσίου Ανατολικής Κρήτης αποκαλύπτει στον Δρόμο πώς λειτουργεί το σύστημα των δημόσιων έργων στο νησί. «Ποτέ δεν ενίσχυσαν πραγματικά την υπηρεσία του ΒΟΑΚ με προσωπικό και κυρίως με πόρους. Οι κυβερνήσεις που πέρασαν τα τελευταία χρόνια υποβάθμιζαν τη λειτουργία του δημόσιου αυτού φορέα. Η ανάγκη για την ύπαρξη τεχνικού συμβούλου θεωρήθηκε σχεδόν αυτονόητη την ώρα που οι μελέτες για τα δημόσια έργα θα μπορούσαν να γίνονται από τον ίδιο τον ΒΟΑΚ αν είχε στελεχωθεί επαρκώς». Με αυτά τα δεδομένα η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρίας (ΚΡΗΤΗ Α.Ε.) προβάλλει πλέον ως μονόδρομος και σιγά σιγά η ιδέα της «ανταποδοτικότητας» καλλιεργείται ως μόνη ελπίδα για να μη σκοτώνονται στους δρόμους. Με λίγα λόγια, αν θέλεις να κινείσαι με ασφάλεια θα πληρώνεις διόδια.
Και ο Μινώταυρος συνεχίζει…
Εν τω μεταξύ, καθημερινά η λίστα των θυμάτων από τροχαία αυξάνεται. Η Κρήτη κατέχει τα πρωτεία σε όλη την Ελλάδα και προφανώς και στην Ευρώπη. Περίπου 120 άνθρωποι χάνονται κάθε χρόνο στους δρόμους του νησιού. Η Κρήτη υπολογίζεται ως δεδομένο «πράσινο» νησί από τα κυβερνητικά επιτελεία. Και της το ξεπληρώνουν με την αδιαφορία τους. Τουλάχιστον μέχρι να ξυπνήσουν οι Κρητικοί και να πουν «φτάνει πια».
Μάριος Διονέλλης
δρόμος
Οι εκλογές τελείωσαν, οι Κρητικοί ψήφισαν για ακόμα μια φορά το ΠΑΣΟΚ περιμένοντας μεγάλα έργα και τις σύγχρονες υποδομές που τους υποσχέθηκαν. Μεταξύ άλλων περιμένουν και ασφαλέστερες μετακινήσεις στον κεντρικό οδικό άξονα του νησιού, τον περίφημο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), ο οποίος ως σύγχρονος Μινώταυρος «καταβροχθίζει» δεκάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στις κακοτεχνίες του. Δεν πρόλαβε καν να τελειώσει η καταμέτρηση των ψηφοδελτίων, όταν ανακοινώθηκε πως η τοπική Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων θα αναγκαστεί να λειτουργήσει χωρίς τις υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου για τουλάχιστον ένα μήνα. Ο λόγος είναι πως δεν έχει προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός και η μέχρι σήμερα συνεργαζόμενη ιδιωτική εταιρία συμβούλων SALFO αποχωρεί από το έργο καθώς λήγει η σύμβασή της. Το ελληνικό δημόσιο δεν έχει τα χρήματα να συνεχίσει να πληρώνει τους ιδιώτες για την παρακολούθηση ή υλοποίηση μελετών και συνεπώς εκείνοι τα μαζεύουν και φεύγουν απολύοντας τους 9 υπαλλήλους τους στο Ηράκλειο της Κρήτης....Πρακτικά η αποχώρηση αυτή σημαίνει πως η υπηρεσία του ΒΟΑΚ μένει «τυφλή». Στους μηχανικούς της ιδιωτικής εταιρίας ανατίθεντο μέχρι σήμερα οι μελέτες και η παρακολούθηση των εργολαβιών για τα νέα έργα στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Πρακτικά, για όσο διάστημα η υπηρεσία του ΒΟΑΚ μείνει χωρίς τεχνικό σύμβουλο σημαίνει πως θα μείνει και χωρίς υλοποιήσιμο αντικείμενο.
Ποτέ χωρίς ιδιώτες…
Η συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες τεχνικών συμβούλων προβλέπεται πλέον από τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα υποδομών. Οι φωνές στο νησί που λένε ότι θα μπορούσε ο ΒΟΑΚ να έχει στελέχη και υποδομές για να υλοποιεί μόνος του τα έργα όλο και πολλαπλασιάζονται. Ακόμα και από τα πλέον επίσημα χείλη στην Περιφέρεια Κρήτης γίνεται προσπάθεια να υποβαθμιστεί κατόπιν εορτής ο ρόλος των ιδιωτών και ήδη ακούστηκαν σχόλια για «μελετητές που πληρώνονταν αδρά χωρίς να παράγουν έργο». Σε αυτό το κλίμα, ο ιδιώτης έρχεται να κάνει μεγαλόψυχη «χάρη» στο Δημόσιο. Ο διευθυντής του ΒΟΑΚ στην Κρήτη ζήτησε από την ιδιωτική εταιρία στην Αθήνα να συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες μέχρι το τέλος του χρόνου, έστω και χωρίς αμοιβή, και προς μεγάλη έκπληξη όλων ο ιδιώτης το δέχεται. Οι υπάλληλοί του στην Κρήτη απολύονται και τους ζητείται να παραδώσουν μέχρι τη Δευτέρα τα αρχεία και τα υλικά που έχουν στη διάθεσή τους, αλλά με κάποιο «μαγικό» τρόπο οι υπηρεσίες συμβούλων θα συνεχίσουν να παρέχονται. Και οι φωνές εκείνων που λένε ότι τα μεγάλα έργα δεν μπορούν να βασίζονται σε «χάρες» ιδιωτών που κάποτε θα ζητήσουν αντάλλαγμα όλο και πληθαίνουν.
«Ποτέ δεν στήριξαν τον ΒΟΑΚ»
Η Ειρήνη Βρέντζου, πρόεδρος των Μηχανικών του Δημοσίου Ανατολικής Κρήτης αποκαλύπτει στον Δρόμο πώς λειτουργεί το σύστημα των δημόσιων έργων στο νησί. «Ποτέ δεν ενίσχυσαν πραγματικά την υπηρεσία του ΒΟΑΚ με προσωπικό και κυρίως με πόρους. Οι κυβερνήσεις που πέρασαν τα τελευταία χρόνια υποβάθμιζαν τη λειτουργία του δημόσιου αυτού φορέα. Η ανάγκη για την ύπαρξη τεχνικού συμβούλου θεωρήθηκε σχεδόν αυτονόητη την ώρα που οι μελέτες για τα δημόσια έργα θα μπορούσαν να γίνονται από τον ίδιο τον ΒΟΑΚ αν είχε στελεχωθεί επαρκώς». Με αυτά τα δεδομένα η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρίας (ΚΡΗΤΗ Α.Ε.) προβάλλει πλέον ως μονόδρομος και σιγά σιγά η ιδέα της «ανταποδοτικότητας» καλλιεργείται ως μόνη ελπίδα για να μη σκοτώνονται στους δρόμους. Με λίγα λόγια, αν θέλεις να κινείσαι με ασφάλεια θα πληρώνεις διόδια.
Και ο Μινώταυρος συνεχίζει…
Εν τω μεταξύ, καθημερινά η λίστα των θυμάτων από τροχαία αυξάνεται. Η Κρήτη κατέχει τα πρωτεία σε όλη την Ελλάδα και προφανώς και στην Ευρώπη. Περίπου 120 άνθρωποι χάνονται κάθε χρόνο στους δρόμους του νησιού. Η Κρήτη υπολογίζεται ως δεδομένο «πράσινο» νησί από τα κυβερνητικά επιτελεία. Και της το ξεπληρώνουν με την αδιαφορία τους. Τουλάχιστον μέχρι να ξυπνήσουν οι Κρητικοί και να πουν «φτάνει πια».
Μάριος Διονέλλης
δρόμος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου