Το παγκόσμιο εμπόριο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και πηγή ορισμένων ιδιαίτερα ανησυχητικών αριθμών. Προς το τέλος του περασμένου χρόνου, το εμπόριο είχε βουλιάξει. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η αξία των εξαγωγών ενός δείγματος αποτελούμενου από 65 χώρες που αντιπροσωπεύουν το 97% του παγκόσμιου εμπορίου αυξήθηκε κατά 20.2% το Σεπτέμβριο, έναντι του προηγούμενου έτους. Αλλά έως το Νοέμβριο η αξία των εξαγωγών αυτών είχε μειωθεί κατά 17.3% έναντι του προηγούμενου έτους, πριν καταρρεύσει στο κρίσιμο 32.6% έναντι του προηγούμενου έτους τον Ιανουάριο.
Το Μάρτιο, οι διευθυντές του λιμανιού Busan της Νότιας Κορέας, ένα από τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση παγκοσμίως, ανακοίνωσαν ότι δεν έχουν πια χώρο για να αποθηκεύσουν τα σχεδόν 32.000 κενά κοντέινερ του λιμανιού. Παράλληλα, ο δείκτης Baltic Dry Index, που μετρά τη ζήτηση για ναυλώσεις πλοίων για μεταφορά πρώτων υλών, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα και ο άνθρακας, κατρακύλησαν από 11.793 στο τέλος του Μαΐου 2008 στο θλιβερό 663 στις αρχές Δεκεμβρίου.
Οι εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου προβλέπουν ότι ο όγκος του εμπορίου θα συρρικνωθεί φέτος κατά 10%. Αλλά τα πρόσφατα στοιχεία από τις μεγάλες οικονομίες παρέχουν λόγους να ελπίζουμε ότι τα χειρότερα μπορεί να είναι πίσω μας. Το Μάιο του 2009 η αξία του παγκόσμιου εμπορίου ήταν χαμηλότερη κατά ένα τρίτο σχεδόν σε ετήσια βάση. Παρά ταύτα οι πρόσφατοι ανησυχητικοί αυτοί αριθμοί αποκρύπτουν το γεγονός ότι οι εξαγωγές και οι εισαγωγές από τον Ιανουάριο και μετά παραμένουν λίγο ως πολύ σταθερές...
Οι μεταβολές των εξαγωγών μήνα το μήνα αποτυπώνουν μια καλύτερη εικόνα της πτώσης, και υποδεικνύουν ότι η κατάρρευση του εμπορίου υπήρξε ιδιαίτερα δραματική στο γύρισμα του χρόνου, αλλά έκτοτε φάνηκε πως εκείνο το σημείο ήταν και το κατώτατο. Η Παγκόσμια Τράπεζα υπολογίζει ότι η αξία των εξαγωγών των 44 μεγάλων οικονομιών (που αντιπροσωπεύουν τα τρία τέταρτα του παγκόσμιου εμπορίου), βυθίστηκε κατά 7.4% τον Οκτώβριο, κατά 15.4% το Νοέμβριο, έμεινε σταθερή το Δεκέμβριο και στη συνέχεια συρρικνώθηκε κατά ένα ακόμη 12.2% τον Ιανουάριο του 2009. Έκτοτε όμως η αξία του εμπορίου έμεινε λίγο ως πολύ σταθερή.
Αλλά και άλλοι δείκτες έχουν βελτιωθεί, μολονότι παραμένουν ακόμη αρκετά χαμηλότερα από τα προ κρίσης επίπεδά τους. Ο Baltic Dry Index έχει ανακάμψει από τη θλιβερό χαμηλό του Δεκεμβρίου, και στις 24 Ιουλίου ήταν στο 3,345. Ο μηνιαίος όγκος εισαγόμενων φορτίων στα μεγάλα εμπορικά λιμάνια λιανικής πώλησης στην Αμερική ξεπέρασε το 1 εκατ. TEUs (μονάδες όγκου 20 ποδών) για πρώτη φορά μετά από τέσσερις μήνες το Μάιο.
Είναι πάρα πολύ νωρίς ωστόσο για να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα περί επικείμενης ανάκαμψης του παγκόσμιου εμπορίου. Ένας λόγος για την ταχεία καθίζησή του ήταν ότι οι εταιρείες λιανικής πώλησης, καθώς βρέθηκαν αντιμέτωπες με τη μειωμένη ζήτηση, εξάντλησαν τα αποθέματά τους. Συνεπώς πρέπει να γίνουν νέες παραγγελίες για την ικανοποίηση της ζήτησης. Αυτό εξηγεί εν μέρει το τέλος της καθίζησης. Όπως και το ότι οι κυβερνήσεις έχουν τροφοδοτήσει τις οικονομίες με πακτωλούς κεφαλαίων στο πλαίσιο των δημοσιονομικών και νομισματικών πολιτικών στήριξης της οικονομίας που εφαρμόζουν. Εξ ου και διαπιστώνεται αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για εμπορεύσιμα αγαθά.
Αλλά για να υπάρξει μια βιώσιμη ανάκαμψη του εμπορίου, η παγκόσμια ζήτηση πρέπει να ξαναβρεί τη δική της δυναμική. Δεν είναι σαφές από πού μπορεί να προέλθει η ζήτηση. Οι Αμερικανοί καταναλωτές έχουν χάσει μεγάλο μέρος της εκπληκτικής καταναλωτικής τους διάθεσης για αγαθά που ξεκινούν από τα ρούχα και φτάνουν ως τα iPods και τους υπολογιστές. Τα αμερικανικά νοικοκυριά αποταμιεύουν τώρα το 5% του εισοδήματός τους, ενώ πριν ένα χρόνο δεν αποταμίευαν τίποτα. Η ανεργία στην Αμερική και σε άλλες χώρες θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας υπολογίζει ότι η ανεργία σε παγκόσμιο επίπεδο θα αυξηθεί πλήττοντας φέτος από 21 έως 50 εκατομμύρια ανθρώπους.
Η διεύρυνση της ανεργίας θα σημάνει περαιτέρω πτώση στην παγκόσμια ζήτηση. Η ανάπτυξη της Κίνας (το κινεζικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 7.9% στο δεύτερο τρίμηνο του 2009) τροφοδοτείται από τις κρατικές επενδύσεις και τα μέτρα τόνωσης της οικονομίας, όχι από άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης. Και δεν υπάρχουν άλλοι καταναλωτές που να μπαίνουν στο παιχνίδι. Χωρίς μια στροφή προς την ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης σε χώρες όπως η Γερμανία και η Κίνα, η παγκόσμια κοινότητα θα γνωρίσει μια παρατεταμένη περίοδο πολύ χαμηλής οικονομικής ανάπτυξης και, κατ' αναλογία, αργής ανάπτυξης του εμπορίου.
Κατά τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, το άπλωμα των παγκόσμιων προμηθευτικών αλυσίδων επέτρεψε την εξαιρετικά ταχεία ανάπτυξη του εμπορίου, και τα προκύπτοντα οφέλη διανεμήθηκαν ευρύτερα απ' ό, τι σε προηγούμενες εποχές. Ευτυχώς, το πιο ανοικτό παγκόσμιο σύστημα εμπορικών συναλλαγών που ευνόησε αυτή την ανάπτυξη δεν έχει καταρρεύσει. Εάν οι αρχές του ελεύθερου εμπορίου επιβιώσουν, το εμπόριο θα ανακάμψει όταν ανακάμψει κι η παγκόσμια οικονομία. Αλλά με δεδομένο το βασικό πρόβλημα της ανεπαρκούς ζήτησης που η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει ακόμη, είναι απίθανο να δούμε ανάκαμψη του εμπορίου στο εγγύς μέλλον.
Πηγή:Sofokleous10.gr
Το Μάρτιο, οι διευθυντές του λιμανιού Busan της Νότιας Κορέας, ένα από τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση παγκοσμίως, ανακοίνωσαν ότι δεν έχουν πια χώρο για να αποθηκεύσουν τα σχεδόν 32.000 κενά κοντέινερ του λιμανιού. Παράλληλα, ο δείκτης Baltic Dry Index, που μετρά τη ζήτηση για ναυλώσεις πλοίων για μεταφορά πρώτων υλών, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα και ο άνθρακας, κατρακύλησαν από 11.793 στο τέλος του Μαΐου 2008 στο θλιβερό 663 στις αρχές Δεκεμβρίου.
Οι εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου προβλέπουν ότι ο όγκος του εμπορίου θα συρρικνωθεί φέτος κατά 10%. Αλλά τα πρόσφατα στοιχεία από τις μεγάλες οικονομίες παρέχουν λόγους να ελπίζουμε ότι τα χειρότερα μπορεί να είναι πίσω μας. Το Μάιο του 2009 η αξία του παγκόσμιου εμπορίου ήταν χαμηλότερη κατά ένα τρίτο σχεδόν σε ετήσια βάση. Παρά ταύτα οι πρόσφατοι ανησυχητικοί αυτοί αριθμοί αποκρύπτουν το γεγονός ότι οι εξαγωγές και οι εισαγωγές από τον Ιανουάριο και μετά παραμένουν λίγο ως πολύ σταθερές...
Οι μεταβολές των εξαγωγών μήνα το μήνα αποτυπώνουν μια καλύτερη εικόνα της πτώσης, και υποδεικνύουν ότι η κατάρρευση του εμπορίου υπήρξε ιδιαίτερα δραματική στο γύρισμα του χρόνου, αλλά έκτοτε φάνηκε πως εκείνο το σημείο ήταν και το κατώτατο. Η Παγκόσμια Τράπεζα υπολογίζει ότι η αξία των εξαγωγών των 44 μεγάλων οικονομιών (που αντιπροσωπεύουν τα τρία τέταρτα του παγκόσμιου εμπορίου), βυθίστηκε κατά 7.4% τον Οκτώβριο, κατά 15.4% το Νοέμβριο, έμεινε σταθερή το Δεκέμβριο και στη συνέχεια συρρικνώθηκε κατά ένα ακόμη 12.2% τον Ιανουάριο του 2009. Έκτοτε όμως η αξία του εμπορίου έμεινε λίγο ως πολύ σταθερή.
Αλλά και άλλοι δείκτες έχουν βελτιωθεί, μολονότι παραμένουν ακόμη αρκετά χαμηλότερα από τα προ κρίσης επίπεδά τους. Ο Baltic Dry Index έχει ανακάμψει από τη θλιβερό χαμηλό του Δεκεμβρίου, και στις 24 Ιουλίου ήταν στο 3,345. Ο μηνιαίος όγκος εισαγόμενων φορτίων στα μεγάλα εμπορικά λιμάνια λιανικής πώλησης στην Αμερική ξεπέρασε το 1 εκατ. TEUs (μονάδες όγκου 20 ποδών) για πρώτη φορά μετά από τέσσερις μήνες το Μάιο.
Είναι πάρα πολύ νωρίς ωστόσο για να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα περί επικείμενης ανάκαμψης του παγκόσμιου εμπορίου. Ένας λόγος για την ταχεία καθίζησή του ήταν ότι οι εταιρείες λιανικής πώλησης, καθώς βρέθηκαν αντιμέτωπες με τη μειωμένη ζήτηση, εξάντλησαν τα αποθέματά τους. Συνεπώς πρέπει να γίνουν νέες παραγγελίες για την ικανοποίηση της ζήτησης. Αυτό εξηγεί εν μέρει το τέλος της καθίζησης. Όπως και το ότι οι κυβερνήσεις έχουν τροφοδοτήσει τις οικονομίες με πακτωλούς κεφαλαίων στο πλαίσιο των δημοσιονομικών και νομισματικών πολιτικών στήριξης της οικονομίας που εφαρμόζουν. Εξ ου και διαπιστώνεται αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για εμπορεύσιμα αγαθά.
Αλλά για να υπάρξει μια βιώσιμη ανάκαμψη του εμπορίου, η παγκόσμια ζήτηση πρέπει να ξαναβρεί τη δική της δυναμική. Δεν είναι σαφές από πού μπορεί να προέλθει η ζήτηση. Οι Αμερικανοί καταναλωτές έχουν χάσει μεγάλο μέρος της εκπληκτικής καταναλωτικής τους διάθεσης για αγαθά που ξεκινούν από τα ρούχα και φτάνουν ως τα iPods και τους υπολογιστές. Τα αμερικανικά νοικοκυριά αποταμιεύουν τώρα το 5% του εισοδήματός τους, ενώ πριν ένα χρόνο δεν αποταμίευαν τίποτα. Η ανεργία στην Αμερική και σε άλλες χώρες θα συνεχίσει να αυξάνεται. Ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας υπολογίζει ότι η ανεργία σε παγκόσμιο επίπεδο θα αυξηθεί πλήττοντας φέτος από 21 έως 50 εκατομμύρια ανθρώπους.
Η διεύρυνση της ανεργίας θα σημάνει περαιτέρω πτώση στην παγκόσμια ζήτηση. Η ανάπτυξη της Κίνας (το κινεζικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 7.9% στο δεύτερο τρίμηνο του 2009) τροφοδοτείται από τις κρατικές επενδύσεις και τα μέτρα τόνωσης της οικονομίας, όχι από άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης. Και δεν υπάρχουν άλλοι καταναλωτές που να μπαίνουν στο παιχνίδι. Χωρίς μια στροφή προς την ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης σε χώρες όπως η Γερμανία και η Κίνα, η παγκόσμια κοινότητα θα γνωρίσει μια παρατεταμένη περίοδο πολύ χαμηλής οικονομικής ανάπτυξης και, κατ' αναλογία, αργής ανάπτυξης του εμπορίου.
Κατά τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, το άπλωμα των παγκόσμιων προμηθευτικών αλυσίδων επέτρεψε την εξαιρετικά ταχεία ανάπτυξη του εμπορίου, και τα προκύπτοντα οφέλη διανεμήθηκαν ευρύτερα απ' ό, τι σε προηγούμενες εποχές. Ευτυχώς, το πιο ανοικτό παγκόσμιο σύστημα εμπορικών συναλλαγών που ευνόησε αυτή την ανάπτυξη δεν έχει καταρρεύσει. Εάν οι αρχές του ελεύθερου εμπορίου επιβιώσουν, το εμπόριο θα ανακάμψει όταν ανακάμψει κι η παγκόσμια οικονομία. Αλλά με δεδομένο το βασικό πρόβλημα της ανεπαρκούς ζήτησης που η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει ακόμη, είναι απίθανο να δούμε ανάκαμψη του εμπορίου στο εγγύς μέλλον.
Πηγή:Sofokleous10.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου