Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

Το Υπερσιβηρικό ταξίδι της πολυθρόνας!


Ενα ταξίδι θαυμαστό στην καρδιά της απέραντης ρωσικής γης, από τη Μόσχα ως τα απώτατα ανατολικά παράλια της παγωμένης Σιβηρίας, περιλαμβάνεται στα πιο άγρια όνειρα κάθε φίλου της περιπέτειας. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για ταξίδι με ένα θρυλικό τρένο, τον Υπερσιβηρικό. Σε μια διαδρομή μήκους 9.259 χιλιομέτρων ένας ολόκληρος κόσμος ξετυλίγεται μπροστά στο παράθυρο του «κουπέ»: τα ποτάμια της Σιβηρίας, τα πυκνά δάση, τα πανύψηλα βουνά, η λίμνη Βαϊκάλη- και φυσικά η ατελείωτη στέπα.

Υπάρχουν όμως και οι «εικονικοί ταξιδιώτες». Σε αυτούς ακριβώς η διαδικτυακή πύλη Google Russia, σε συνεργασία με τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους, προσφέρει πλέον ένα δωρεάν εισιτήριο πρώτης θέσης στον Υπερσιβηρικό από την... πολυθρόνα τους, μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή. Αρκεί να πληκτρολογήσουν μια διεύθυνση στο Διαδίκτυο (www. google. ru/intl/ru/landing/transsib/en. html) και να απολαύσουν τη διαδρομή, η οποία διαρκεί περίπου έξι μερόνυχτα.

Ηταν απλό, σαν το αβγό του Κολόμβου: οι Ρώσοι προσάρμοσαν μια κάμερα σε βαγόνι αμαξοστοιχίας του Υπερσιβηρικού και κατέγραψαν ό,τι βλέπει το μάτι του επιβάτη από το παράθυρο. Το virtual ταξίδι εξελίσσεται σε χρόνο πραγματικό, τα πλάνα ξετυλίγονται σε φυσική αλληλουχία.... Ο ταξιδιώτης της ραστώνης μάλιστα διαθέτει πρόσθετο πλεονέκτημα. Με ένα κλικ στο «ποντίκι» μπορεί να παρακολουθήσει σε χάρτη ή σε δορυφορική απεικόνιση τη διαδρομή και να εντοπίσει σε ποιο σημείο βρίσκεται το εικονικό τρένο ανά πάσα στιγμή. Επίσης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πολλαπλές μπάντες ήχου, ώστε να ακούει είτε τον μονότονο θόρυβο των τροχών στις σιδηροτροχιές είτε ρωσική μουσική με ή χωρίς μπαλαλάικες.

Αν θέλει, μπορεί να απολαύσει και την απαγγελία (δυστυχώς προς το παρόν μόνο στη ρωσική γλώσσα, αν και υπάρχει αγγλόφωνη εκδοχή της ιστοσελίδας) εκτενών αποσπασμάτων από δύο κλασικά αριστουργήματα της ρωσικής λογοτεχνίας: του επικού μυθιστορήματος «Πόλεμος και ειρήνη» του Λέοντος Τολστόι και των «Νεκρών ψυχών» του Νικολάι Γκόγκολ. Κά ποια στιγμή στο μέλλον δεν αποκλείεται να στηθεί και πραγματική κάμερα η οποία θα μεταδίδει σε ζωντανή σύνδεση στο Ιnternet πλάνα από τη διαδρομή.

«Σκοπός μας είναι να δείξουμε την ομορφιά της πατρίδας μας» δηλώνει σε συνέντευξή της προς τη βρετανική εφημερίδα «Τhe Guardian» η Αλα Ζαμπρόφσκαγια, εκπρόσωπος της Google Russia. Και σημειώνει: «Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος είναι το δυνατό χαρτί της Ρωσίας. Σκεφθήκαμε να προσφέρουμε το συναρπαστικό αυτό ταξίδι σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους, ακόμη και σε αυτούς που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να ταξιδέψουν». Αυτό που της έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση, όπως είπε, ήταν «η λίμνη Βαϊκάλη. Ηταν μια πεντακάθαρη ηλιόλουστη ημέρα όταν τραβήξαμε τα πλάνα, με καταγάλανο ουρανό.

Παρακολουθώντας την εναλλαγή των τοπίων είναι ένας καλός τρόπος για να χαλαρώσει κανείς».

Τα γυρίσματα έγιναν τον Αύγουστο του 2009 από δύο τηλεοπτικά συνεργεία που διέσχισαν σχεδόν δύο ηπείρους: τη μισή Ευρώπη και το μεγαλύτερο μέρος της Ασίας. Ξεκινώντας από τη Μόσχα έφθασαν στο Βλαδιβοστόκ, όχι σε έξι αλλά σε 30 ημέρες καθώς βιντεοσκοπούσαν μόνο όσο διαρκούσε το φως της ημέρας και τα βράδια διανυκτέρευαν σε διάφορες πόλεις κατά μήκος της διαδρομής.

Κάθε επισκέπτης της ιστοσελίδας ξεκινάει ένα επικό ταξίδι συνολικής διάρκειας 150 ωρών με αφετηρία τον σιδηροδρομικό σταθμό της Μόσχας. Περνάει από τα προάστια και συνεχίζει χωρίς ανάσα στην ενδοχώρα, καλύπτοντας 12 ρωσικές επαρχίες και 87 πόλεις. Παράλληλα μπορεί να επισκεφθεί ψηφιακά δεκάδες πόλεις-σταθμούς, αφού με ένα κλικ του «ποντικιού» το πρόγραμμα προσφέρει τρίλεπτη ξενάγηση σε αξιοθέατα. «Είναι λίγοι αυτοί που έχουν αποτολμήσει ολόκληρο το ταξίδι με τον Υπερσιβηρικό, αλλά πιστεύω ότι πολύ περισσότεροι είναι αυτοί που το λαχταρούν. Τώρατο Διαδίκτυο παρέχει τη δυνατότητα να πάρει κανείς μια εικόνα τού τι σημαίνει το ταξίδι αυτό, προσφέροντας κίνητρα όχι μόνο για εικονικά αλλά και για αληθινά ταξίδια στη Ρωσία» αναφέρει ο Κονσταντίν Κουζμίν, διευθυντής μάρκετινγκ της Google Russia.

Ο σιδηρόδρομος των 1,5 δισ. ρουβλίων

Η κατασκευή του βασικού άξονα (Μόσχα- Βλαδιβοστόκ) άρχισε το 1891 και ολοκληρώθηκε το 1913. Το έργο κόστισε 1,5 δισ. ρούβλια, ποσό τεράστιο για την εποχή. Ξεπεράστηκε μόνον από τις συνολικές στρατιωτικές δαπάνες της Ρωσίας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Τα σχέδια και τη χρηματοδότηση του Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου ενέκρινε προσωπικώς ο τσάρος Αλέξανδρος Β΄ στην Αγία Πετρούπολη. Ανέθεσε την επίβλεψη στον γιο του Αλέξανδρο Γ΄ (φωτογραφία), ενώ επικεφαλής του προγράμματος διορίστηκε το 1889 ο Σεργκέι Βίτε, υπουργός Οικονομικών και υπεύθυνος Σιδηροδρομικών Υποθέσεων. Η κατασκευή άρχισε ταυτόχρονα στα δύο άκρα. Στα εργοτάξια χρησιμοποιήθηκαν κυρίως ρώσοι στρατιώτες και βαρυποινίτες καταδικασμένοι σε καταναγκαστικά έργα. Αμφότεροι έμειναν απλήρωτοι, ενώ δεκάδες έχασαν τη ζωή τους λόγω των άθλιων συνθηκών εργασίας. Από την Αγία Πε τρούπολη ο Υπερσιβηρικός διακλαδώνεται με τον κεντρικό ιστό των ρωσικών σιδηροδρόμων, διαθέτοντας ανταποκρίσεις για εκατοντάδες πόλεις της Ρωσίας, της Ευρώπης και της Ασίας.

Αλλες τέσσερις βασικές γραμμές συνδέονται με τον Υπερσιβηρικό: οι Σιδηρόδρομοι Ανατολικής Κίνας, ο Υπερμαντζουρικός, ο Υπερμογγολικός και η σχετικά πρόσφατη Κεντρική Γραμμή Βαϊκάλης- Αμούρ, η οποία ολοκληρώθηκε το 1991.

Η ηλεκτροδότηση της γραμμής άρχισε το 1929 και ολοκληρώθηκε το 2002. Ο Υπερσιβηρικός αποτελεί το βασικό μέσο συγκοινωνίας στο εσωτερικό της Ρωσίας, ενώ μεταφέρει και το 30% των ρωσικών εξαγωγών. Σήμερα εντάσσεται σε ευρύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο συνδέει τη Μόσχα και την ευρωπαϊκή Ρωσία με τις ρωσικές επαρχίες της Απω Ανατολής, αλλά και τη Μογγολία, την Κίνα και τη Θάλασσα της Ιαπωνίας.
Αναδημοσίευση άρθρου του Όλυμπου Τσεκούρα, από την εφημερίδα το "Βήμα".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Share |

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails